Frozen

Toen ik vanochtend de gordijnen open schoof wist ik genoeg: het was een ijskoude nacht geweest. Het gras was wit berijpt en het ijs zat behoorlijk vast op de voorruit van de auto. Een onrustig gevoel bekroop me. Had ik me dan tóch laten verrassen?

komkommer bevroren

Aan het eind van de dag dus naar de tuin om inspectie te doen. En wat ik al vermoedde bleek helaas waarheid geworden: de prille komkommerplantjes hadden het loodje gelegd. Was ik dan tóch te ongeduldig geweest? Het fameuze vuistdikke ‘Handboek Ecologisch Tuinieren’ van de Vlaamse organisatie Velt schrijft het nog wel zo duidelijk voor in paragraaf 1.5.2.1.: ‘Vóór halfweg mei mogen komkommers in geen geval naar buiten.’ Eigen schuld, dikke bult dus.

Bescherming

De al opgekomen aardappelen had ik al wel beschermd met gaatjesfolie. En hoewel sommige planten een beetje zwart waren verkleurd (bevroren blad), redden die het prima. Vandaag hebben ze extra bescherming gekregen in de vorm van vliesdoek. Ook de jonge slaplantjes heb ik nog even snel bedekt met blad en stro zodat ze de komende nachten vorstvrij kunnen blijven. En de zonnebloemen die hun kopje net boven de grond staken heb ik weer rücksichtslos met aarde bedekt. Want één gewas kapot laten vriezen vind ik meer dan genoeg!

En die komkommers? Uithuilen en opnieuw beginnen. Want zo simpel is het met een moestuin. Cool toch?

Een gedachte over “Frozen

Plaats een reactie